Sposób na zbieranie użytecznych opinii o produktach

Opuszczę cały fragment o tym dlaczego opinie są ważne, dlaczego warto je zbierać itp. Zakładam, że skoro trafiłeś (Czytelniku|Czytelniczko) na ten wpis to masz wyrobione zdanie o opiniach, a szukasz jedynie informacji o tym w jaki sposób to zrobić.

Punktem wyjścia do zbierania opinii jest wg mnie jej jakość, a ponieważ sposobem na generowanie wysokiej jakości opinii jest nagradzanie ich autorów, zacznę zatem od zasugerowania co powinna zawierać użyteczna opinia, by następnie podać przykładowe sposoby nagradzania.

Co powinna zawierać przydatna opinia o produkcie ?

  1. Krótkie przybliżenie preferencji kupującego (autora opinii). Np. wybierając zabawkę dla mojego dziecka było dla mnie bardzo ważne, by była wykonana z materiałów ekologicznych i we właściwy sposób stymulowała rozwój malucha. Po co to komu ? Po to, by czytający opinię mógł się upewnić, czy ma podobne preferencje, bo wtedy bardziej ufa takiej opinii.
  2. Jeśli jest to opinia o produkcie można wymienić inne produkty, których zakup był rozpatrywany. Prawdopodobnie czytający opinię ma podobne rozterki.
  3. Powód wyboru akurat tego, a nie innego produktu.
  4. Czas jaki minął od zakupu produktu. Inną wartość będzie miała opinia osoby emocjonującej się nowym gadżetem niż użytkownika, któremu faza zauroczenia minęła.
  5. Plusy i minusy produktu. Wszyscy bowiem wiemy, że nigdy nie jest tak dobrze, by lepiej być nie mogło.

W jaki sposób nagradzać autorów opinii ?

  1. Pierwszym sposobem jaki proponuję jest reputacja. Jeśli sprawisz, że ludziom będzie się chciało pisać opinie o produktach kupionych w Twoim sklepie:
    • unikniesz dodatkowych kosztów
    • zachowasz obiektywność opinii
  2. Drugim sposobem jaki proponuję są nagrody lub inne benefity. Tutaj należy już zachować ostrożność i dobrać możliwie obiektywne wskaźniki np. wyboru zwycięscy, by uniknąć negatywnego wpływu nagród na obiektywność opinii. Np. o zwycięzcach na decydują głosy kupujących.

Jak nagradzać reputacją ?

Stwórz mechanizmy w sklepie i zasady w regulaminie, które będę przyczyniały się do ustawicznego zwiększania zaufania do autorów opinii. Np.:

  • pozwól autorom opinii mieć mini stronę w Twoim sklepie. Niech mogą na niej napisać kilka słów o sobie, zamieścić zdjęcie, umieścić linka do swojej witryny, czy profilu na serwisie społecznościowym,
  • pozwól umieszczać komentarze do opinii i pozwól zatwierdzać je autorowi opinii – pozwól zarządzać mu jego reputacją,
  • pozwól oceniać opinię, ale zachowaj tylko pozytywną gradację ocen, by uniknąć złośliwości malkontentów,
  • przygotuj hierarchię stopni zaufania do opinii danego autora,
  • prezentuj zestawienia TOP10 opiniujących miesiąca/kwartału/półrocza,
  • umieszczaj najlepiej oceniane opinie jako pierwsze na karcie produktu,

Jak nagradzać benefitami ?

Ostrożnie i z rozwagą, by uniknąć sytuacji, w których ludzie będą pisać opinie w celu uzyskania benefitu.

  • zaoferuj możliwość dołączenia np. do Opiniotwórczego Klubu, ale bez ujawniania dokładnych szczegółów związanych z benefitami dla należących do tegoż klubu,
  • staraj się też nagradzać spontanicznie, czyli nie usztywniaj się zasadami i regułami. Dzięki temu będzie Ci łatwiej wpasować się w preferencje nagradzanej osoby, nagroda będzie spersonalizowana i z pewnością przyniesie więcej korzyści niż „wyjątkowy kupon rabatowy na kolejne zakupy w naszym sklepie”.
  • autorom cennych opinii wyślij prezent niespodziankę za ich trudną i cenną dla Twojego sklepu pracę!
  • autorom suchych i żołnierskich opinii wyślij drobny upominek, może zasada wzajemności sprawi, iż kolejnym razem będą bardziej wylewni,

Jak zarządzać opiniami o sklepie ?

Pamiętaj, by dywersyfikować miejsca gdzie umieszczane są opinie o sklepie/produktach. Staraj się dbać o ich równą ilość w serwisach z opiniami, w porównywarkach cen, na profilu sklepu na Facebook’u, w wątkach na najpopularniejszych forach czy wreszcie w sklepie internetowym. Różnorodność jest o tyle korzystna, że różne źródła mają różną wiarygodność dla różnych Klientów. Ktoś powie: opinie na sklepie są sfałszowane, ktoś inny nie wierzy opiniom na forach, bo to pewnie jakieś sponsorowane spamy. Jeszcze inny ufa tylko opiniom znajomych.

Chcesz coś dodać, coś pominąłem ? Daj znać w komentarzach, najciekawsze sugestie dodam do wpisu wraz z linkiem do strony autora.

Ten wpis opublikowano w kategoriach: ogólne z tagami: . Dodaj do zakładek ten link.

2 Responses to Sposób na zbieranie użytecznych opinii o produktach

  1. Kamil Tandek powiedział:

    Jak Pan uważa?

    Czy konkurs dla użytkowników dodających opinie powiązany z FB. Nagrody za ilość lajków w określonym czasie.
    Czyli użytkownik dodaje opinie, a następnie umieszczenie dodaje linka do opinii na swoim koncie FB.

    Była by dobrą strategia dla promocji sklepu i towaru?

    • Tomasz powiedział:

      Konkurs dla użytkowników dodających opinie to bardzo dobry pomysł, a jakieś dodatkowe nagrody, gdy użytkownik umieści link do opinii na swoim koncie FB może taki konkurs uatrakcyjnić.
      Nagradzanie za like’i w mojej ocenie niewiele różni się od ich zwykłego kupowania, a to ma po prostu krótkie nogi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *