Raport nt. wykorzystania metod płatności detalicznych na rynku polskim

Zakupy dla większości konsumentów są przyjemnością, ale zapłata za nie już tylko przykrym obowiązkiem. Przeczytaj w jaki sposób Polacy najchętniej płacą za towary i usługi.

Celem badań było przeprowadzenie pogłębionej analizy wykorzystania różnych metod płatności dokonywanych w codziennych zakupach przez polskich konsumentów. Wnioskiem, który mnie bardzo (pozytywnie) zaskoczył jest iż barierą w rozwoju płatności kartą są preferencje społeczeństwa dotyczące zachowania anonimowości realizacji płatności. Raport potwierdza także znaczący trend wzrostowy internetu, którego upowszechnienie w najbliższych latach nadal będzie szybko wzrastać. Wybrane wnioski z raportu w kontekście e-handlu:

  • 33,3% ludności Polski korzysta z internetu codziennie lub prawie codziennie (str. 21).
  • Korzystanie z internetu jest powszechniejsze (56,9%) niż z telefonu stacjonarnego (37,6%) (str. 21).
  • Z telefonu komórkowego korzysta 81,9% społeczeństwa (str. 21).
  • Konsumenci płacący kartą są bardzo wrażliwi na wszelkie koszty związane z tą formą płatności (str. 36) – zatem wszelkie opłaty manipulacyjne za płatność kartą mają istotny wpływ na wybór gotówki jako formy płatności (przyp. autora).
  • 65,3% społeczeństwa ceni sobie anonimowość płatności dokonywanych w sklepach i tendencja ta jest wzrostowa, gdyż w badaniu w IV kwartale 2007 r. wagę do anonimowego dokonywania transakcji płatniczych przywiązywało 43,2% społeczeństwa polskiego (str. 39.).
  • 38% osób korzystających z internetu dokonuje zakupów w e-sklepach lub na portalach aukcyjnych – przeciętnie na jednego internautę przypada 0,65 transakcji miesięcznie (str. 39).
  • 82% wszystkich zakupów przez internet było opłaconych dwoma formami płatności: gotówka przy odbiorze (42,9%) lub przelew bankowy zlecany przez internet (39,1%). Agregatory płatności to 2,5% wszystkich płatności (str. 40).
  • gotówka przy odbiorze popularniejsza przy zakupach w sklepach internetowych (53,4% transkacji) niż przy zakupach na aukcjach internetowych (32,7% transakcji) (str. 43), ale płatności typu PayU to tylko 4,6% transakcji.
  • Ważnym czynnikiem decydującym o wyborze metody płatności przez Klientów jest dążenie do zmniejszenia ponoszonych przez nich kosztów transakcyjnych obejmujących koszty usług płatniczych oraz inne koszty związane bezpośrednio z transakcją (np. koszty dostawy towaru, koszty czasu poświęconego na dokonanie płatności itp.) (str. 49) – może warto zatem podkreślić w koszyku czas dostarczenia zamówienia w zależności od wybranej formy płatności (przyp. autora).

Zachęcam do zapoznania się z pełną wersją raportu z badań na stronach http://nbp.pl/home.aspx?f=/publikacje/materialy_i_studia/2012.html lub pobrania wyników raportu w pdf.

Ten wpis opublikowano w kategoriach: ogólne z tagami: , , , , , . Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *